Projecten

Een screening op maat van mensen in armoede

Klant
Kom Op Tegen Kanker
Diensten
Beleidsaanbevelingen,
Coaching,
Gebruikersonderzoek,
Impactevaluatie,
Prototyping
Tags
Beleid, Cultuur, Welzijn

Uitdaging

Hoe kunnen we het bevolkingsonderzoek voor dikkedarmkanker toegankelijk maken voor mensen in armoede?

Opdracht

Het Vlaamse bevolkingsonderzoek naar dikke darmkanker (BVO DDK) kent met 23,4% een hoog percentage nooit-deelnemers. In de cijfers zien we dat personen met verhoogde tegemoetkoming minder vaak deelnemen. Personen in armoede maken deel uit van deze groep en zijn ook kwetsbaar. Uit diverse studies en pilootprojecten is geweten dat het bereiken van kwetsbare doelgroepen een specifieke aanpak vereist. 

Kom op tegen Kanker sloeg de handen in elkaar met Twisted Studio om op zoek te gaan naar concrete aanbevelingen voor een toegankelijker bevolkingsonderzoek.

Aanpak

Het designteam bestond uit designers van Twisted Studio en experten van Kom op tegen Kanker. Daarnaast bracht Kom op tegen Kanker een grote groep belanghebbenden samen om op sleutelmomenten de resultaten en keuzes te valideren. Vooral omdat Kom op tegen Kanker zelf geen beslisser is bij het bevolkingsonderzoek was dit belangrijk.

Het designtraject. We liepen een maximaal traject. We deden 26 interviews, waarvan 17 met een diverse groep mensen in armoede. We deden service safari’s, literatuurstudie en observaties. Daarna waren er 4 cocreatieworkshops met mensen in armoede en belanghebbenden en 4 validatieworkshops met sleutelfiguren bij mijlpalen. Tot slot testten we een aantal prototypes.

Resultaten en uitkomsten

Resultaten

We bundelden de data in 6 persona’s, die blijvend een rol kunnen spelen bij de differentiatie van aanpak. Met een journey map geven we in detail zicht op onze inzichten en mogelijke oplossingen. Via een systeemkaart tonen we hoe determinanten samenhangen om tot een succesvolle screening te komen. We maakten in cocreatie met Kom op tegen Kanker een Theory of Change voor impact op. En we maakten samen een uitgebreid rapport met aanbevelingen, geïllustreerd met prototypes en goede praktijken van elders. 

Uitkomsten

In tegenstelling tot de meeste projecten die we doen, bestaat er wereldwijd gigantisch veel onderzoek over bevolkingsonderzoeken bij kwetsbare populaties. De meerwaarde van ons onderzoek is dat we op zoek gingen naar oplossingen samen met mensen in armoede en in nauwe samenwerking met belangrijke stakeholders in het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker. Dit project was het eerste in Vlaanderen dat het bevolkingsonderzoek bekeek, inclusief de fase vooraf aan het zelftesten en de fase achteraf, en dit vanuit het perspectief van mensen in armoede. Door de cocreatieve aanpak en de verhalende, visuele tools begrijpen stakeholders binnen en buiten Kom op tegen Kanker precies hoe deze aanbevelingen te interpreteren en waar de accenten liggen voor het vervolg.

De interne impact is enorm. Er is impact op projecten en op de visibiliteit van ons betrokken team. Ons team wordt dankzij dit project nu overal bijgevraagd.”

De samenwerking

De nauwe samenwerking met experten van Kom op tegen Kanker maakte mogelijk dat we geen cruciale stappen oversloegen. Ook hielpen zij de focus bewaken opdat gekende zaken meegenomen werden en duplicatie van inspanningen vermeden werd. 

Het team kon na het onderzoek verbeteringen voor mensen in armoede suggereren. Daarin zaten aanbevelingen op vlak van details, maar ook enkele radicaal nieuwe ideeën. Door de cocreatieve aanpak en de verhalende, visuele tools begrijpen stakeholders binnen en buiten Kom op tegen Kanker precies hoe deze aanbevelingen te interpreteren en waar de accenten liggen voor het vervolg.

“De rapportage was verfrissend. We hebben ervan geleerd. Het rapport voelt als een toolbox waar we uit kunnen kiezen om verder aan de slag te gaan. Ons werk is voor jaren uitgetekend.”

We bereiden een workshop voor.

Hoe werken wij?

We bekijken steeds waar ons hulp het meest nodig is en hoe dat in jouw budget past. We geven je organisatie een twist in de richting van een efficiënte, effectieve oplossingen op maat van je doelpubliek.

Blijf op de hoogte

Volg ons op

Of schrijf je in op onze nieuwsbrief voor meer updates over onze trainingen, events en projecten

Contact

Werkplek:
Drabstraat 43, B-9000 Gent

Factuuradres:
Tondelierlaan 54 bus 401
B-9000 Gent

BTW: BE 0775.817.678