Aanpak

Hoe gaan wij
te werk?

Twisted Studio en jouw organisatie zijn partners in het proces. We bekijken steeds waar onze hulp het meest nodig is en hoe dat in jouw budget past. Je organisatie kan bij het hele proces versterking krijgen of bij een deel ervan. De intensiteit en de rollen kunnen wisselen naargelang de noden. We geven je organisatie een twist in de richting van efficiënte, effectieve oplossingen op maat van je doelpubliek.

Co-creatief

We creëren ruimte voor gebruikers, zodat we van hen kunnen leren en zodat zij een centrale rol spelen bij nieuwe ideeën of verbeteringen.

Speels

Onze aanpak is enthousiast en een beetje twisted. We geven een nieuw perspectief door soms gekke, creatieve opdrachten.

Recht uit het veld

We kennen de non-profit en sociale innovatie-wereld door en door. Dit creëert vlotte, proactieve samenwerking met non-profit en overheden.

Waarom service design?

Draagvlak

De cocreatieve methoden laten laagdrempelige participatie toe van je doelpubliek en betrokkenen. De creatieve, oplossingsgerichte methoden werken enthousiasmerend en mobiliserend.

Grotere slaagkansen
en impact

We leren uit en bouwen op de sterk doorleefde ervaring van degenen voor wie we het doen. We testen en valideren waarover we onzeker zijn. We bewaken de scope van het traject, maar bekijken dit holistisch. Zo eindigen we met aanbevelingen en oplossingen die impactvol zijn.

Icoon Duurzaam

Innovatie

Typisch aan de methoden is het loswrikken van vaste denkpatronen zodat we met frisse ogen naar uitdagingen kijken. Iedereen heeft ruimte voor inbreng en stokpaardjes krijgen een nuttige, maar beperkte plaats.

Onze methodologie

Het human centered design proces bestaat uit een aantal fases. Ze worden vaak voorgesteld door twee ruiten, een dubbele diamant. Dit verbeeldt een proces waarbij afwisselend de kijk breder en nauwer wordt. We divergeren en convergeren op de nood van het doelpubliek.

De dubbele diamant die 2 grote stappen weergeeft. Stap 1: Definieer het juiste probleem. Stap 2: vind het de juiste oplossing.
Leef je in
Groepsinterview

Human-centered design vertrekt vanuit de ervaring en noden van de doelgroep. Daarom kijken we breed, we divergeren, en dompelen we ons onder in de context van de gebruiker. Dit doen we door middel van verschillende onderzoeksmethodes. Zo doen we diepte-interviews, observaties, dagboeken of shadowing. We gaan zoals antropologen op zoek naar de noden en wensen van de gebruikers en dienstverleners. Hoe klein en onbetekenend ze ook lijken, we hebben aandacht voor alles. We observeren zoveel we kunnen. Wat mensen vertellen is immers niet altijd de hele realiteit. We gaan ook op zoek naar bestaande oplossingen en inspiratie voor oplossingen.

Definieer de uitdagingen
Synthese workshop

Op basis van het onderzoek gaan we op zoek naar nieuwe inzichten. We zoeken hierbij naar zaken die mensen weerhouden om de dienst te gebruiken. Of we zoeken naar punten waarop een nieuwe of verbeterde dienst kan inhaken. Deze komen vervolgens in een lijst van uitdagingen. We formuleren ze als: Hoe kunnen we -vragen. Deze vragen vernauwen onze focus, we convergeren. We identificeren waar groei en verandering mogelijk is.

Bedenk ideeën
Deelnemers bedenken ideeën

We organiseren sessies waarbij de doelgroep en andere belangrijke betrokkenen creatieve opdrachten en inspirerende praktijken krijgen. Zo vinden zij hun inspiratie en ideeën voor mogelijke oplossingen bij de uitdagingen uit de vorige fase. Tegelijk bouwen ze met hun expertise verder op de ideeën van anderen. Belangrijk hierbij is dat we via deze workshops steeds de aanstekelijke energie en zin voor initiatief bij de betrokkenen ontdekken. De ideeën mogen breed gaan, we divergeren opnieuw.

Maak prototypes
Ideeën worden sneller tastbaar gemaakt door middel van testopstellingen of prototypes.

Ideeën worden snel concreet gemaakt. Ook in deze fase werken de doelgroep en betrokkenen mee. We maken tastbare zaken die de waarde van een idee verhelderen. Met het prototype kunnen we het idee beter overbrengen. Zo krijgen we waardevolle feedback in een vroeg stadium van ontwikkeling. Is het idee niet haalbaar, dan weten we dat snel en is er weinig energie en budget aan verspild.

Test en verbeter
Testen van een digitaal prototype

We testen de ideeën en prototypes, verbeteren ze en testen opnieuw. De ideeën die overblijven worden in steeds reëlere maquettes of testversies ontwikkeld. Ook hier werken we participatief. Vaak coachen wij enkel in deze fase omdat voor het testen de expertise, infrastructuur en het netwerk van jouw organisatie nodig is. Alle relevante expertise komt samen en samen maken we keuzes, we convergeren naar haalbare en impactvolle oplossingen. Tot we op een punt komen dat we klaar zijn voor implementatie. Op basis hiervan kunnen we in detail een blueprint of plan opmaken dat aangeeft waar en hoe de oplossing impact heeft.

Implementeer
Lies presenteert

De oplossing wordt geïmplementeerd en na een zekere periode gaan we de impact na. Sommige zaken worden immers pas duidelijk bij het implementeren van het ontwerp. Na deze periode kunnen we opnieuw bekijken waar we kunnen bijsturen.

Wil je samenwerken?
Of heb je een vraag?

Stuur een mailtje of bel ons. We plannen zo snel als mogelijk een gratis uurtje in voor een videocall of een koffietje op locatie. In dat gesprek proberen we de vraag voor samenwerking helder te krijgen en geven we meteen een paar ideeën over hoe het traject eruit kan zien.

Blijf op de hoogte

Volg ons op

Of schrijf je in op onze nieuwsbrief voor meer updates over onze trainingen, events en projecten

Contact

Aannemersstraat 136
B-9040 Gent
BTW: BE 0775.817.678

©Twisted studio 2022

Made with care in Josworld.org