Aanpak
Hoe gaan wij
te werk?
Co-creatief
We creëren ruimte voor gebruikers, zodat we van hen kunnen leren en zodat zij een centrale rol spelen bij nieuwe ideeën of verbeteringen.
Speels
Recht uit het veld
Waarom service design?
Draagvlak
De cocreatieve methoden laten laagdrempelige participatie toe van je doelpubliek en betrokkenen. De creatieve, oplossingsgerichte methoden werken enthousiasmerend en mobiliserend.
Grotere slaagkansen
en impact
We leren uit en bouwen op de sterk doorleefde ervaring van degenen voor wie we het doen. We testen en valideren waarover we onzeker zijn. We bewaken de scope van het traject, maar bekijken dit holistisch. Zo eindigen we met aanbevelingen en oplossingen die impactvol zijn.
Innovatie
Typisch aan de methoden is het loswrikken van vaste denkpatronen zodat we met frisse ogen naar uitdagingen kijken. Iedereen heeft ruimte voor inbreng en stokpaardjes krijgen een nuttige, maar beperkte plaats.
Onze methodologie
Het human centered design proces bestaat uit een aantal fases. Ze worden vaak voorgesteld door twee ruiten, een dubbele diamant. Deze verbeelden een proces waarbij de kijk afwisselend breder en nauwer wordt. We divergeren en convergeren.
Human-centered design vertrekt vanuit de ervaring en noden van het doelpubliek. Daarom kijken we breed, we divergeren, en we dompelen ons onder in de context van de gebruiker. Dit doen we met verschillende onderzoeksmethodes. Zo doen we diepte-interviews, observaties, of laten we dagboeken bijhouden. We gaan zoals antropologen op zoek naar de noden en wensen van de gebruikers en dienstverleners. Hoe klein en onbetekenend ze ook lijken, we hebben aandacht voor alles. We observeren en ervaren zelf zoveel we kunnen. Wat mensen vertellen is immers niet altijd de hele realiteit. We gaan ook op zoek naar bestaande oplossingen en inspiratie voor oplossingen.
Op basis van het onderzoek gaan we op zoek naar nieuwe inzichten. We zoeken hierbij naar zaken die mensen weerhouden om de dienst te gebruiken. Of we zoeken naar punten waarop een nieuwe of verbeterde dienst kan inhaken. Op basis daarvan formuleren we uitdagingen. We formuleren ze als: Hoe kunnen we -vragen. Deze vragen vernauwen onze focus, we convergeren. Ze openen ook onze geest. We identificeren waar groei en verandering mogelijk is.
We organiseren sessies waarbij we de doelgroep en andere belangrijke betrokkenen creatieve opdrachten en inspiratie geven. Zo vinden zij ideeën voor mogelijke oplossingen bij de uitdagingen. Tegelijk bouwen ze met hun expertise op de ideeën van anderen. Via deze workshops ontdekken we de aanstekelijke energie en zin voor initiatief bij de betrokkenen. De ideeën mogen breed gaan, we divergeren opnieuw.
Ideeën worden snel concreet gemaakt. Ook in deze fase werken de doelgroep en betrokkenen mee. We brengen het idee met een prototype over. We maken tastbare zaken die de waarde van een idee verhelderen en confronteren het doelpubliek hiermee. Zo krijgen we waardevolle feedback in een vroeg stadium van ontwikkeling. Is het idee niet haalbaar, dan weten we dat snel en is er weinig energie en budget aan verspild.
We testen de ideeën en prototypes, verbeteren ze en testen opnieuw. De ideeën die overblijven worden in steeds reëlere maquettes of testversies ontwikkeld. Ook hier werken we participatief. Vaak coachen wij enkel in deze fase omdat voor het testen de expertise, infrastructuur en het netwerk van jouw organisatie nodig is. Alle relevante expertise komt samen en samen maken we keuzes, we convergeren naar haalbare en impactvolle oplossingen. Tot we op een punt komen dat we klaar zijn voor implementatie. We maken een blueprint of plan dat in detail aangeeft waar en hoe de oplossing werkt en impact heeft.
De oplossing wordt geïmplementeerd en na een zekere periode gaan we de impact na. Sommige zaken worden immers pas duidelijk bij het implementeren van het ontwerp. Ook werken we in een snel veranderende wereld, wat noopt tot bijsturen.
Ze gingen met ons
reeds de uitdaging aan
We apprecieerden het geleverde werk en de uiterst fijne samenwerking en contact doorheen het project. Ik heb geprofiteerd van de mogelijkheid om jullie bezig te zien om zoveel mogelijk af te kijken en bij te leren. Jullie enthousiasme en werkvreugde werken aanstekelijk!
Izaak Van Der Spiegel / VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie)
Wil je samenwerken?
Of heb je een vraag?
Stuur een mailtje of bel ons. We plannen zo snel als mogelijk een gratis uurtje in voor een videocall of een koffietje op locatie. In dat gesprek proberen we de vraag voor samenwerking helder te krijgen en geven we meteen een paar ideeën over hoe het traject eruit kan zien.