Marlies werkte een jaar bij Greater Good Studio, een service design studio in Chicago dat design gebruikt om het leven van mensen in nood te verbeteren.

Klant: Infiniteach, een social startup uit Chicago die via technologie het leerproces van kinderen met autisme wil verdiepen en verbreden.

Uitdaging

Hoe kunnen leraars en ouders aan kinderen met autisme vaardigheden overbrengen voor meer onafhankelijkheid?

Onderzoek

Kinderen met autisme leren anders dan andere kinderen. Als ze een vaardigheid leren op één plaats, kunnen ze die veelal alleen associëren met die plaats. Hierdoor is het moeilijk voor hen om lessen te generaliseren en toe te passen op de “echte wereld”. Tijdens het onderzoek ontdekten Marlies en haar collega’s een discontinuïteit tussen leeromgevingen op school en thuis. Huiswerk kan een oplossing bieden maar leraren buitengewoon onderwijs hebben geen tijd om per leerling aangepast huiswerk te maken. Ouders vragen zich dan weer voortdurend af wat hun kind doet op school en hoe ze meer kunnen helpen. De tablet bleek een geliefde tool.

Aanpak

Concepten voor een tablet-applicatie werden geschetst, gewireframed en gefinetuned. De studio organiseerde open brainstorms en feedback-sessies met de autisme-gemeenschap. Zo kwamen Marlies en haar collega’s tot een reeks functionaliteiten die essentieel zijn voor een eenvoudige en toch sterke tablet-applicatie.

Resultaat

SkillChamp: De applicatie helpt gedifferentieerde activiteiten te plannen voor de klas, aangepast huiswerk te geven en beter te communiceren met het netwerk van volwassenen rond elk kind. De applicatie verzamelt data over de prestaties van de leerlingen en laat de moeilijkheidsgraad van de activiteiten mee evolueren met het niveau van het kind.

Overzicht alle projecten